söndag 18 januari 2009

Begagnat=nollutsläpp?

I ett led att hålla koldioxidutsläppen låga under året har jag i princip köpstopp. Dock har jag tänkt att begagnat fungerar om det är något som måste köpas. Eftersom inget nytt har producerats är det koldioxidneutralt.

Dock. Det finns några kritiska punkter i det resonemanget.

Dels behövs det affärer för att sälja det begagnade, och deras utsläpp borde räknas in på nåt sätt. Så därför är det felaktigt att räkna begagnat som koldioxidneutralt. I alla fall så länge det är köpt i affär. Om jag istället handlar på Blocket, kanske det är mer korrekt att räkna nollutsläpp.

Dels, och det här är mer på det filosofiska planet, genom att stödja second hand-marknaden stödjer jag konsumtionssamhället på ett sätt jag egentligen inte vill. Jag tänker på de som (möjligtvis) "rättfärdigar" shopping med att de samtidigt gör sig av med överflödet (en klänning som använts en gång kanske) till Emmaus, Myrorna eller liknande. Frågan är om alla dessa shopaholics skulle minska sin shopping om begagnatmarknaden inte fanns? Och det har jag inget svar på.

Trots dessa osäkerheter lutar jag åt att jag kommer att vidhålla min första tanke att räkna begagnat som noll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar