torsdag 22 januari 2009

Vad jag gör och vad jag behöver bli bättre på

Med anledning av tidigare inlägg tänkte jag försöka spalta upp några av de "uppoffringar" jag gjort för bidra till en bättre miljö:

- bor kvar i stan för att minimera behovet av resor
- bor i lägenhet, fyra personer i en trea
- medlem i bilkooperativ, istället för att ha egen bil. Cykel och kollektivtrafik fungerar utmärkt till vardags
- är fiskvegetarian
- har inte flugit på mer än tio år
- sommarstuga på gångavstånd för att slippa resor
- konsumerar ytterst lite (använder saker tills de går sönder istället för att slänga och köpa nytt när jag tröttnat)
- köper i första hand miljömärkta eller second hand kläder
- köper Bra Miljövalmärkt el
- sopsorterar (så otroligt självklart att jag inte ens reflekterar över det)
- släcker lampor i rum vi inte är i, stänger av TV mm "på riktigt"

Det är dock helt fel att kalla detta uppoffringar. Jag har byggt upp ett underbart liv runt dessa val. Bättre kunde jag inte ha det. Flera saker på listan påverkar inte heller livskvaliteten, sänker inte levnadsstandarden på något sätt men är ändå så oerhört värdefulla för miljön. Jag tänker i första hand på elförbrukningen. Jag har lika många elektroner i mina uttag som nån annan och använder dessa flitigt till diskmaskin, tvättmaskin, stereo, TV, dator osv, men jag kan göra detta utan att bidra till växthuseffekten. En riktigt skön känsla.

Ändå finns det så klart en massa saker att bli bättre på, det mesta handlar om mat.

Vad jag behöver bli bättre på:
- att dricka mindre té
- att duscha kortare/mer sällan
-att använda färre pappershanddukar (toaletten på jobbet...)
- att titta mindre på TV (mer av livskvalitetsskäl än av miljöskäl)
- att äta mer säsongsanpassat
- att slänga mindre mat
- att äta mindre fisk
- att hitta rutiner för hembeställning av mat för att slippa åka iväg och handla
- att inte tvätta kläder så ofta och rutinmässigt

Detta är några av mina utmaningar för året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar