torsdag 8 januari 2009

Spårvagn vs buss

Idag var det inte läge att cykla. Snö ovanpå isfläckar så det blev spårvagnen till jobbet.

Spårvagnarna i Göteborg går så vitt jag förstått på Bra Miljövalmärkt el och kommer därför att räknas som koldioxidneutrala under året. Stadsbussarna däremot går på alla möjliga bränslen, men knappast något som kan räknas som koldioxidneutralt, så bussresor har jag i första hand tänkt försöka undvika. För de bussresor det ändå blir har jag tänkt uppskatta utsläppen.

Så när jag skulle hem idag, från Kapellplatsen och ner till Vasaplatsen för att byta så gjorde jag som jag brukar, hoppade på första bästa fordon som kom. Och det råkade vara en buss. Insåg inte mitt misstag förrän det var för sent. Plockade på mig helt onödiga koldioxidutsläpp.

Hur ska jag hantera liknande situationer i framtiden? Ska jag offra några minuter på hållplatsen (istället för att komma hem till familjen) för att vänta in en koldioxidneutral spårvagn, eller ska jag ta bussen trots allt? Det känns lite fjantigt att stå kvar på hållplatsen och se bussarna köra förbi, bara för att vänta på en spårvagn och spara lite koldioxid.

Antar att första månadens månadssammanställning får ge vägledning om hur pass mycket jag måste snåla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar