söndag 1 februari 2009

Mat och dryck i januari=90 kg

Knappt 90 kg. Så stora var mina utsläpp från mat och dryck i januari.

Av det var så mycket som åtta kg från vin. En förklaring till detta är att vi bjöd på kalas i mitten av månaden och det dracks då stora mängder vin. Dessutom var några av flaskorna lite dyrare än vad vi normalt köper. Och som jag varit inne på tidigare så betyder dyrt, puckat nog, större utsläpp än billigt enligt den källa jag använder.

Resten på topp fem ser ut så här:
Bananer 7,5 kg
Ost 6,9 kg
Mjölk 6,3 kg
Citrusfrukter 5,2 kg

Det förvånade mig lite. Bananer, apelsiner, mjölk och ost. Där ser man. Frukten äter barnen det mesta av, jag äter i princip bara koloniäpplen fortfarande. Men mjölk och ost. Där är jag storkonsument, det måste jag erkänna. Ett par deciliter mjölk hälls i mina tékoppar varje dag. Jag har haft på känn att det skulle bli en stor post och funderar på om jag skulle klara att sluta använda mjölk i téet.

Om detta visar sig vara en normalmånad så kommer mina koldioxidutsläpp från mat och dryck för hela året att bli ett drygt ton. Det betyder i sin tur att det kommer att bli rackarns svårt att klara målet 1,5 ton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar