torsdag 26 februari 2009

Härligt oberörd

Det är tydligen kris för den svenska kronan. Värdet rasar både mot dollarn och euron.

GP berättar idag hur "jag" påverkas av kronraset. Men de har fel.

Jag lever här i mitt parallella universum, i en bubbla av icke-konsumtion och förnöjsamhet.

Dyrare utlandsresor. Den som åker skidor i Alperna eller solsemestrar vid Medelhavet kommer att känna av kronförsvagningen rejält. Men inte påverkar det mig, några sådana resor gör jag inte ändå.

Dyrare import. Rekorddyra grönsaker kan det bli på grund av de höga livsmedelspriserna. Även bensin och transporter fördyras. Till viss del kan jag påverkas av dyrare grönsaker, men jag har råd. Eftersom jag knappt köper någon bensin (i år har jag hittills suttit i en bil två gånger).

Handeln drabbas. Klädbutiker, skohandel och elektronikkedjor brottas tydligen med högre inköpspriser och kan tvingas i konkurs. Fine, för mig. Jag handlar inget sådant ändå, och för min del får de gärna gå i konkurs. Kanske kommer det något gott ur detta, med kvalitet framför kvantitet.

Inflationen tar fart. Detta minskar tydligen Riksbankens möjlighet att hålla en låg ränta. Jag har inga lån som påverkas av ränta (håller mig till JAK-lån) och avser inte att köpa något heller, så det kvittar för mig.

Frågan är om jag är världsfrånvänd och oansvarig som känner att jag skiter totalt i kronraset?

Det finns annat som oroar mig så otroligt mycket mer än att kronan försvagas. Till exempel att klimathotet är värre än vad forskarna tidigare trott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar