måndag 23 februari 2009

Bojkotta Vattenfall

Så har han varit ute med stora plånboken igen, Lars G Josefsson. Och vad nöjd han såg ut i Aktuellt-studion idag. Jag kan bli helt galen. Det är så otäckt och osmakligt det hela.

Det var ett inslag med någon från Hem och villa-föreningen som beklagade sig över att det är så dyrt. Och jag vet inte om han avsåg el generellt eller just Vattenfalls el. Och jag vet inte om han hade nån klimattanke bakom sitt Vattenfallsmissnöje. Men ändå tänkte jag; vilken makt de sitter på! Tänk om Hem och Villaföreningen gick ut och uppmanade alla sina medlemmar att bojkotta Vattenfall. Bara välja bort dem, och istället vända sig till ett mindre (lokalt) bolag som säljer Bra Miljövalmärkt el.

Så länge Vattenfall fortsätter sin smutsiga, fossilbaserade elproduktion borde alla svenskar välja bort dem. Det är den enda signalen som funkar på Josefsson, jag lovar.

Skit i att välja telefonbolag, pensionsfonder och allt annat vi förutsätts välja, det är bara kosmetika. Men just elen. Där spelar det faktiskt roll för miljön och framtiden!

Själv köper jag vindkraftsel från Falkenbergs Energi.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vi har full förståelse för att det kan verka motsägelsefullt att aktivt arbeta för att bromsa klimatförändringarna och samtidigt investera i ett företag med stor andel fossila bränslen.

    Vattenfall har som världens första större energibolag visionen att bli klimatneutrala. Eftersom energibranschen är trögrörlig och kräver enorma investeringar, till exempel planerar vi att satsa över 100 miljarder kronor på vindkraft bara i Storbritannien. För att lyckas krävs en stadig tillväxt och lönsamhet. Det är i det perspektivet affären med Nuon ska ses.

    Och utsläppen ökar inte för att Vattenfall tar över. Det som händer är att verksamheten nu omfattas av Vattenfalls ambition att bli klimatneutrala.

    Har du frågor eller vill veta mer är du alltid välkommen att höra av dig.

    Vänliga hälsningar,
    Edvard Lind, Vattenfall

    SvaraRadera
  2. Edvard Lind. Hur stor andel av era investerade kanske 10-tals miljarder i dessa kraftverk beräknar ni att få igen som ren vinst när utsläppsrätter införts?

    Koldioxidexperiment, får jag tipsa dig om min blogg, "En kättares notiser under pågående klimatväckelse". Jag skulle rekommendera dig att läsa lite i den. Jag kommer nog att läsa lite i din.

    Jag är naturvetare och har en mycket bra universitetsexamen inom fysik och har läst om denna fråga sedan cirka 1991 men har alltid sett stora problem i klimathypotesen och de problemen har alltid mycket stora delar av klimatforskarkåren sett.

    Alla bra opinionsundersökningar om vad klimatforskare anser (till skillnad från propaganda om 97% enighet, vilket byggt på självklara frågor som även jag som inte tror på hypotesen hade svarat JA på) visar att nästan halva klimatforskarkåren inte tror att människan mest styr klimatet och att bara högst 3 av 10 tror att klimatmodeller som spår klimatet om 100 år överhuvudtaget fungerar.

    Med Vänlig Hälsning, Magnus (Göteborg)

    SvaraRadera