onsdag 9 december 2009

Mållös

Försökte gå och lägga mig att sova efter att ha tittat på programmet. Men det var ju dömt att misslyckas. Såklart.

För visst blev jag både arg och upprörd. Men även ganska uppgiven. Att höra ledande politiker, främst Hallengren och Carlgren, ha mage att så öppet avfärda landets bästa transportforskare och representanter från den statliga myndighet som varje dag funderar över hur vi ska nå transportsektorns miljömål var deprimerande. "Jag delar inte deras uppfattning".

Ursäkta, men den uppfattning du har då, vad baserar du den på?

Programmet gav en mycket bra genomgång av problematiken med bilismens miljöproblem. Ändå var det flera aspekter som inte alls kom upp; buller, den otrygga stadsmiljö bilarna ger upphov till, utsläpp av andra lokala luftföroreningar och att bilarna tar upp oproportionerligt stor plats i våra städer för att nämna några. Situationen är alltså ännu värre än vad programmet visar. Och dessa aspekter struntar Andreas Carlgren totalt i.

Många tankar virvlar förbi. Som det här med Carlgrens totala omsvängning. Efter att hela sitt politiska liv i princip kämpat mot bilar och vägar så har han de senaste två åren verkligen gjort en resa och det är inte utan att jag undrar hur han mår egentligen. Vad gör det med en människa att så totalt bryta mot sina värderingar och vad är det som får en att göra det?

Tror han verkligen själv på det han säger? Som till exempel att Förbifart Stockholm (som ska stå klar år 2020) byggs för en tid när bilarna som kommer att rulla på den vägen drivs med el och biobränslen. Vad har han för belägg för det? Han har inte stöd hos Vägverket. Inte hos transportforskarna. Inte ens hos branschen som säger att fortfarande 2030 kommer elbilarna bara att stå för 5-10% av flottan och att vi absolut kommer att ha kvar bensin- och dieselbilar då. Och även om vi skulle få ett stort genomslag för elbilar och elhybrider så är vi långt ifrån att kunna kalla dessa klimatneutrala så länge Europas elförsörjning vilar på kolets axlar (vilket vi ju kan tacka Vattenfall för).

Ändå vidhåller Andreas Carlgren att "Det är bra om trafiken ökar, den måste öka".

Det är pinsamt, sorgligt och inget annat än en skandal.

Ovanpå denna övertro på att vi snart har en fossilfri fordonsflotta som löser alla våra problem lägger vi så ett paket på 200 miljarder kronor i infrastrukturinvesteringar. Dina och mina skattepengar kära vänner. Som skulle kunnat gå till skola, vård, kollektivtrafik eller så mycket cykelbanor att vi kunnat tapetsera hela landet med dem. Nä, istället öronmärks pengarna för vägar och konsekvensbedömningen säger att koldioxidutsläppen efter genomförd plan kommer att minska med en promille. En promille! Skandalöst dåligt. Dessutom visar det sig i nästa sekund vara en grov överskattning då bedömningen bygger på införandet av en mängd styrmedel som sittande regering redan slängt i papperskorgen. Så istället för att få en promilles minskning kommer vi att få en rejäl ökning av koldioxidutsläppen från transportsektorn.

Hur är det tänkt att vi ska klara våra miljömål? Är det någon som tänkt överhuvudtaget?

Vår regering har i mina ögon tappat allt existensberättigande. De är ett jävla skämt och det är så fruktansvärt pinsamt att vi är ordförandeland i EU just nu och att statsministern och miljöministern åker runt och skryter om hur bra vi är i Sverige.

11 kommentarer:

  1. Tja, vad ska man säga. Ser också på programmet och slås över den totala naiviteten hos våra folkvalda. Kortsiktigheten är monumental och ingen vill säga några grodor som dras fram i valet nästa år. Alla utgår från att Business-as-usual ska fortsätta. Så snart oljan kostar 200 dollar per fat kommer de där vägarna stå halvtomma och det blir akutåtgärder för att höja kapaciteten i kollektivtrafiken. Klarspråket hör vi från forskarna samt Vägverket och näringslivet. Exempelvis Oljebolaget Shell säger att antingen löser vi problemet nu eller så tvingas vi mycket hårdhänt att göra det inom 30 år, med mycket stort lidande som följd.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig SÅ mkt, Lotta! Har precis sett programmet, som i mina ögon var mkt välgjort, på SVT play och slås av hur PINSAMMA våra politiker är. Carlgren ser ju närmast hjärntvättad ut när han med saligt leende säger att "trafiken måste öka". Var och en blir ju salig av sin religion, men detta var så förvånande! Känner mig minst sagt mobiliserad till att stå på gustav adolfs torg och skandera "JAG VILL INTE ÅKA BIL". För det ÄR som de i programmet också framhåller, att i princip alla investeringar i ny infrastruktur är politiskt beslutade, trafikverken har inte mkt att säga till om där. Nu när kommunal och regional medfinansiering ökar blir det troligt ännu mer så. Och då måste väljarna göra sina röster hörda! JAG VILL INTE TVINGAS TILL BIL!
    /M

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta!
    Jag har inte heller sett programmet. ;-)
    Det räckte med ett klipp med CUFs och SSUs kommentarer. http://svtplay.se/v/1796383/ungdomsforbunden_om_klimatmalen

    Där gör Gunnar Falkemark en briljant analys. Att Andreas Carlgren och Magnus Andersson står och ljuger är ju bara en jättestor slickepinne till griniga bar.... jag menar väljare. Centern vill bara ha röster i valet i september. Alla väljare ser inte igenom bluffen, tyvärr. Det är varmt och skönt när man har pinkat på sig... ett tag... Det är först sedan det blir obehagligt... Det här är kortsiktig politik för kortsiktiga väljare, de som tänker: "JAG NU!!"

    Varför? Därför att det är alldeles för lätt att lura väljare! Alla är inte lika smarta och klarsynta som du, Lotta. Kolla in den här amerikanska kampanjen:
    Målgrupp 1: Older, less educated men
    Målgrupp 2: Younger, lower-income women
    Budskap:
    "Some say the earth is warming. Some also said the earth was flat."
    "Who told you the earth was warming … Chicken Little?"
    "How much are you willing to pay to solve a problem that may not exist?"

    Den fungerade...
    http://www.guardian.co.uk/environment/georgemonbiot/2009/dec/07/george-monbiot-blog-climate-denial-industry

    För lite utbildning och för många vänner som berömmer varje prylinköp och varje resa man gör, för många tv-program med statusjakt.

    Centern gjorde sitt val 2002 när Maud hoppade av diskussionerna om att bilda regering med (mp). Individuell valfrihet var viktigare att prioritera för centern än miljöproblemen.

    SvaraRadera
  4. 75% av demokraterna tror människan orsakar klimatförändringar, 19% av republikanerna. Politik är viktigare än vetenskap. Man hejar på sitt lag även när de förlorar...
    http://www.msnbc.msn.com/id/21134540/vp/34348321#34348321

    SvaraRadera
  5. Jag tror en kombination av en högre kunskapsnivå och grupptryck är lösningen på klimatproblemen.
    I den obehagliga filmen De ofrivilliga som behandlar grupptryck frågar en lärare en elev vilket streck på tavlan som är längst. Läraren har eleven ovetandes kommit överens med alla andra att säga att det korta strecket är det längsta. Hon försöker först säga sanningen, och försöker inledningsvis hålla sig till sanningen när en efter en av de andra visar att det korta strecket är längst, men till slut ger hon efter och börjar ljuga hon också. Gemenskap är viktigare än sanningen.

    För att motverka sådant grupptryck behöver vi som ser farorna med klimatförändringar prata mer med andra människor för att stötta de som vill att något görs åt klimatförändringarna, men inte vågar gå emot den sociala normen maximal materiell njutning nu. En ny gemenskap - en klubb för oss som vill ha och ge bekräftelse för att vi lever klimatsnålt. Man ska inte hamna ute i kylan bara för att man vill förbättra möjligheterna för sina barn att odla mat på åkern om 50 år.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Gud vad bra det är att du har en blogg. Och att du orkar formulera i ord saker du tänker och känner. För då kan sånna som jag, som tänker och känner exakt samma sak läsa din blogg och inse att det är inte bara jag. Vi är flera. Vi är många.

    Det tar så himla mycket energi att se politiker ta dåliga och mesiga beslut att jag snart får bli politiker själv :) Och då skulle jag också få svar på frågan ifall även jag skulle blir korrupt och mesig när jag väl satt med makten i handen.

    SvaraRadera
  8. Ivan: Så sant, så sant

    M: Ingen tvingas till bil. Det går tack och lov att leva ett bra liv även utan bil. Däremot får man som billös snällt stå ut med bilismens alla konsekvenser vilket är otroligt provocerande.

    Jonas: Jag håller inte med dig tyvärr. Jag ser väldigt få tecken på att kunskap leder till något överhuvudtaget. Gruppgemenskapen tror jag mer på.

    Emma: Välkommen i vår gruppgemenskap, för visst är vi många. Jag glömmer också det ibland. Jag är förresten inne på samma linje som du, att det enda som återstår är att själv bli politiker.

    SvaraRadera
  9. Lotta: Jag har sett människor ändra sitt liv efter att de har hämtat in ny kunskap. Bara kunskap. Men jag håller med - exemplen är fler där människor fått kunskap, men valt att inte göra något åt det. Och då undrar man ju varför? Grupptryck, rädsla för att stå ensam och tycka tvärtemot alla andra på torget är en lockande förklaring.

    Vad kan vi erbjuda för gruppgemenskap? Hur organiserar man den?

    SvaraRadera
  10. Det finns inga incitament i samhället för ett klimatsnällt liv. Flyget är billigt och "accepterat", köttet likaså. För att inte tala om bilen som är norm. Vanligt funtade människor ser helt enkelt ingen anledning att ändra sig så länge inte samhället ger de signalerna. Och politikerna vill inte ändra spelreglerna så länge de tror att de tappar alla väljare på att göra så. Moment 22.

    SvaraRadera
  11. Jag har inte heller sett programmet. Jag vet ärligt talat inte om pumpen pallar det.

    Jag skulle vilja säga (läs: skrika) en hel massa okvädningsord om sittande - förlåt; liggande - regering (man kan inte sitta upprätt utan ryggrad)
    Nuvarande regering är fullständigt principlös!
    Jag ber om ursäkt att jag inte kan uttrycka det här med lite finess men; Regeringen har horat ut totalt!
    Marknaden betalar och regeringen står på alla fyra.
    Jag spyr.

    SvaraRadera