måndag 7 december 2009

Kilometerskatt istället för registreringsskatt

I Nederländerna är de nu på väg att införa ett nytt styrmedel för att minska miljöbelastningen från vägtransportsektorn. De planerar att ersätta den traditionella registreringsskatten med kilometerskatt. Det här innebär att bilisterna kommer att beskattas när de använder bilen istället för att själva innehavet beskattas.

Förutom registreringsskatten kommer den nya skatten även att ersätta vägskatten. Och de allra flesta bilister kommer att tjäna på det nya systemet.

Ju mindre utsläpp bilen ger upphov till desto mindre får man betala, en utformning som har möjlighet att snabbt styra landets fordonsflotta till renare och energieffektivare fordon. Beräkningar visar att den totala körsträckan i landet kan reduceras med 15 procent och att antalet trafikstockningar kommer att halveras. Kollektivtrafikanvändandet förväntas öka och antalet trafikdöda minskas.

Koldioxid- och partikelutsläppen kommer att reduceras med mer än tio procent.

Tio procent.

Det är otroligt mycket. Det finns inte så många andra styrmedel som kommer i närheten av det.

När följer Sverige efter?

2 kommentarer:

  1. Ja det vore verkligen schyst med ett system där man sparar pengar för varje kilometer man inte kör. Det är bra att Holland kan visa att det går. Även om det så klart måste vara lättare att införa i ett litet och tättbefolkat land än i Sverige, där ursinniga glesbygdsbor kommer att prata om bilen som en mänsklig rättighet. Svårt när styrmedel slår så olika. Hur skulle man kunna lösa det?

    SvaraRadera
  2. Allt går att lösa, folk på glesbygden skulle kunna få "rabatt" på sin kilometerskatt till exempel. Det är inte de som är det största problemet. Folk i glesbygden kör generellt mindre bil än folk i "förorter" typ Lerum. Så det är Lerumspendlarna man vill komma åt och de har ju dessutom ofta lysande möjligheter att åka kollektivt istället. Fiffigt!

    SvaraRadera