onsdag 31 mars 2010

Schyst eller hållbart resande?

Ikväll har jag varit på föreläsning på temat "Välkommen till Paradiset". Tyvärr hade båda de utlovade föreläsarna, Jennie Dielemans och nån från Fritidsresor, lämnat sena återbud på grund av sjukdom så det blev inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag har länge velat höra Jennie prata om detta, så det kändes lite snöpligt. Ersättare var en kvinna som är aktiv i nätverket "Schyst resande".

Jag hade hoppats på lite svidande kritik över oreflekterad massturism baserad på ohållbara flygresor. Det visade sig dock att nätverket har "flygfacket" Unionen bland sina medlemmar så det finns ingen sån hållning alls. Utan mer så här: Res hur mycket ni vill, men fråga gärna researrangören hur de arbetar med vatten/sexturism/alkoholfrågor...

Ehh, hur många gör det?

En tjej i publiken kom dock med ett läckert tips för de som prompt måste ut och resa (jag tycker ju gott att man kan stanna i Sverige, det finns så otroligt mycket att se och göra här).

På sidan Responsible Travel finns det samlat en massa arrangörer av schysta resor, för som vi konstaterade i kväll kan de nog vara svåra att hitta många gånger.

4 kommentarer:

  1. Ja, denna heliga ko... Undrar om inte synen på flygresorna som en slags mänsklig rättighet är det som kan bli svårast att ändra på. Det är helt galet vad provocerade folk kan bli av att man säger "Jag flyger inte på semester."

    Vad var det läckra tipset du fick av tjejen i publiken?

    SvaraRadera
  2. Jag orkade inte ta mig iväg till seminariet, vad skönt att jag inte missade så mycket. jag gillade verkligen Dielemans bok när den kom.

    SvaraRadera
  3. Karin: Tipset var sidan Responsible Travel.

    SvaraRadera