tisdag 16 mars 2010

Matteakuten

Jag har plågat mig igenom alldeles för många matematiktal i mitt liv. Utan att ha vettiga förkunskaper dessutom.

På högstadiet kunde man välja antingen allmän eller särskild matte. Jag hade siktet inställt på att läsa frisörlinjen på gymnasiet och det enda som gällde var att få höga betyg. Det fanns ingen anledning att ha kunskaper från särskild matte med sig dit. Så det blev den lätta vägen. Och ett högt betyg, precis som planen var.

Det visade sig snart att jag inte blev långlivad på frisörsalongen. Det verkade roligare att rädda världen så det var bara att sätta igång att läsa in lite naturvetenskapliga ämnen. Däribland matte. Komvux och naturvetenskapligt basår blev räddningen för att komma vidare in på universitetet. Problemet med fram för allt basåret var dock att det var så mycket som skulle hinnas med på kort tid och den grundläggande gymnasiematematiken hann aldrig sätta sig i min hjärna. Till råga på allt fanns det redan där luckor till följd av att jag hade valt allmän matte på högstadiet. Så när jag väl satt med universitetsmatten så blev det så fruktansvärt svårt. Och obegripligt många gånger.

Tänk om jag då hade haft matematikvideo till hjälp. Vad mycket lättare allt hade varit.

3 kommentarer:

  1. Vi är många som har en komplicerad relation till matte. Men jag tror att pedagogerna har lärt sig något. På barnas dagis kör de någon metod som handlar om att träna deras logiska sinne, vilket grundar för att matte ska bli kul. Barna märker inte av det - det handlar bara om att modifiera lekar som de ändå leker lite grann.

    Så det finns hopp. Och kanske vi är den sista generationen som behöver videohjälp?

    SvaraRadera
  2. Eller också är vi den sista generationen som inte hade tillgång till matematikvideo? Allt måste vara bättre än det gamla sättet med tråkiga böcker och oinspirerade lärare (vilket givetvis varierar mellan olika lärare och skolor).

    Men Major Rotting aka Jan Björklund kan säkert sätta stopp för sådana här nymodigheter, allt som inte fanns på 60-talet är ju som bekant bara flum...

    SvaraRadera
  3. Johan: Jag håller med att det verkar vara bra saker på gång på dagis. Hoppas bara att det följer med in i den riktiga skolan också. Hittills tycker jag tyvärr inte det verkar så. Min stora flicka som nu går i ettan och verkligen har gillat matte kommer hem med oinspirerande böcker där hon i princip tragglat samma sak hela året som hon kunde redan när höstterminen började.

    D: Major Rotting ska ut!

    SvaraRadera