fredag 26 februari 2010

Cykelvägar

Förhoppningsvis är våren snart på intågande. Jag har inte använt cykeln sen i december och saknar den otroligt. Längtar efter torra fina vägar, utan snö, is och grus. Förhoppningsvis är det fler än mig som kan tänka sig att cykla till jobbet när vädret blir lite bättre. Men vad är det egentligen som avgör hur man väljer att ta sig till jobbet, i de fall det finns olika färdmedel att välja mellan? Och vad är det som avgör vilken väg man väljer om man väl valt cykeln som färdmedel?

Vi som jobbar med miljöfrågor och strävar efter ett hållbarare samhälle vill ofta "sälja in" cykeln till politiker och andra beslutsfattare med fina ord om klimatsmart, mindre utrymmeskrävande, miljövänligare och så vidare. Men det är ju inte alls de sakerna som avgör om den enskilda individen verkligen kommer att cykla. Det är lätt att tänka att det är tillgången på cykelbanor och eventuellt cykelparkeringsplatser som är den avgörande faktorn. Och om det är så så är det ju helt rätt att pumpa in en himla massa pengar i cykelvägar, långa fina sammanhängande stråk som är separerade från andra transportslag. Och har man bara gjort det så löser sig resten av sig själv.

Eller?

Jag började fundera lite på hur det är för mig. Och jag måste ärligt säga att cykelbanans kvalitet ligger väldigt långt ner på min prioriteringslista när jag väljer vilken väg jag tar när jag till exempel cyklar till jobbet. Saker som är viktigare för mig är till exempel hur många stoppljus jag riskerar att bli stående vid och sträckningens höjdskillnader. Till exempel så vill jag inte behöva "tappa höjd", alltså att det ska gå upp, ner och sen upp igen. Jag vill inte behöva kämpa mig upp till samma nivå två gånger. En annan aspekt som är viktig för mig är hur mycket bilar som kör utmed cykelvägen. Jag cyklar gärna en längre sträcka om jag i och med det kan slippa buller och avgaser från bilar. Likaså kan ett grönområde uppväga en del andra nackdelar, vilket gör att jag ibland väljer att cykla genom Slottsskogen, även om det är mycket backigare och därmed tar längre tid, än att köra utanför skogen.

Jag gissar att jag inte är ensam om att välja cykelväg utifrån sådana här irrationella kriterier, vilket så klart gör cykelplanering till en mycket mer komplex aktivitet än man först tänker sig.
Vilka aspekter är viktiga för dig när du väljer cykelväg?

10 kommentarer:

  1. Jag föredrar också sträckor där det inte är stora höjdskillnader. Vilket blir svårt för mig eftersom jag råkar ha en svacka som jag måste bemästra om jag vill cykla in mot stan. (Det är många som leder cykeln uppför där!) Ironiskt nog har bilvägen, som går strax intill, inte alls samma höjdskillnad. Det finns ett ganska väl utbyggt nät av cykelbanor här omkring (kommunen har - eller hade 2006, åtminstone - t.o.m. en karta man delar ut gratis som tydligt visar alla cykelvägar samt övriga vägar där det går att ta sig fram med cykel) så det är vanligen ganska enkelt att ta sig från punkt A till punkt B medelst miljövänligt färdmedel. Något för fler kommuner att ta efter, kanske, även om det inte strikt är relaterat till vad som är viktigt när man väljer cykelväg? Turistkartor finns ju överallt, kan ju inte vara så svårt att rita ut cykelbanor där också om man inte vill ta fram en särskild karta. Och antingen dela ut ett exemplar till varje hushåll, eller informera om att kartan finns i alla fall, på ett sätt så att det tydligt framgår att lämpliga cykelvägar är utmärkta. I en medelstor kommun så är även 1% av befolkningen en hyfsat stor grupp.

    // MK

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag är nog mer stressad än du för jag väljer kortaste körsträckan. Det är viktigt för mig att inte "förlora" för mycket tid på att cykla till jobbet eftersom det påverkar hur mycket tid jag hinner få med familjen på kvällen. Därför använder jag den av många så illa omtyckta cykelbanan på Hornsgatan i Sthlm.

    SvaraRadera
  3. Mitt problem med cykeln är att jag blir så in i helav... svettig av att cykla upp för backarna i Götet. Jag har därför allvarligt övervägt att skaffa en elcykel men har inte riktigt kollat upp hur bra en elcykel klarar en uppförsbacke.

    Sedan kan jag tycka att det är sjukt att man får bidrag/avdrag(?) för att skaffa elbil men inte cykel eller elcykel.

    SvaraRadera
  4. Helt klart backarna som avgör, och naturligtvis även hur långt jag ska. Under två mil = cykel. Sen får det gärna vara avskilt från bilvägar etc. men det är inte avgörande.

    SvaraRadera
  5. Jag saknar också cyklingen - den känns oändligt långt bort just nu med alla meterhöga snödrivor. Jag har ju inte ens en cykel. Men jag har en rekvisition från försäkringsbolaget som berättigar till en styck Lifebike och den ska jag utnyttja så fort det blir cykelföre igen.

    Jag tycker nog att det är rätt viktigt med kvaliteten på cykelbanorna. Både att asfalten är jämn och att man får cykla avskilt från de värsta bilvägarna.

    Tidigare hade backarna stor betydelse, men sedan jag köpte min underbara elcykel, så gör de mig inget.

    Inte miljonär: Läs gärna min kärleksförklaring till elcykeln :-)

    SvaraRadera
  6. Till vardags:
    1. Kortaste totala restid
    2. Undvik avgasdiken

    Förut cyklade jag runt det berg som ligger mellan mig och centrum. Men sedan upptäckte jag att jag tjänar mkt tid på att cykla över berget. Även om jag måste gå uppför mördarbacken. Jag blir inte jättesvettig, brukar plocka av mig något på vägen. Men brukar också byta tröja närmast kroppen när jag kommer fram.
    Sedan cyklar jag inte längs med motorvägar, det är ju rena självmordet. Det stinkar, måste vara extremt dålig luft, bullrar och ser för djävligt ut. Vill också undvika att cykla uppför långa backar direkt bakom avgasröret på en buss....

    SvaraRadera
  7. Vindens riktning och styrka är helt avgörande! Har 13 500 meter att cykla och vinden kan göra +20 minuter i restid! (ngn gång kunde jag t om inte cykla hem på eftermiddagen utan att blåsa omkull, fick ställa cykeln på Linnéplatsen) Så näsan sticks ut och närmsta flaggorna kollas. Blåser det hårt tar jag bussen...

    Elcykel är nog ett bra alternativ för mig, men hörde just att batteriet (som kostar 3000:-) behöver bytas efter 1000 laddningar, dvs tre år. Ngn som vet mer om det?

    SvaraRadera
  8. Kommer med en lite sen kommentar här, men för mig finns inget val. Jag har en cykelväg att välja på mina 2,5 mil mellan Malmö och Lund. Inne i städerna kan man klart välja, men även här föredrar jag kortast väg som helst inte är på gator med bilar. Man hade nog kunnat välja en mycket kortare och snabbare väg, men trafiken på de större vägarna är galen så...

    Höjdskillnader? Well, jag bor i Skåne, d.v.s. det är inte jättemycket backar, dock är Lund ett enda berg med toppen uppe vid universitetsområdet, dit jag ska. De sista 2 km till jobb är alltid slitiga så jag är glad att jag kan duscha på jobb. Hem är det gött, för då är det nedför. Dock är vinden ett större problem på slätterna, vissa dagar med för mycket vind blir det bussen.

    Har själv skrivit en liten serie i fyra delar om varför man bör välja cykeln framför bil eller buss på väg till jobb. Där finns mina tankar mer utförligt.

    SvaraRadera
  9. Jag föredrar när man kan mata på och köra ostört utan rödljus, korsningar och andra hinder. Det gör att man kommer fram snabbt och effektivt. Jag håller också med om att backar är något jag undviker om det går. Hamnstråket i Göteborg är bra tycker jag. Det går att rulla på obrutet nästan hela vägen från Majorna till Gamlestan. Den sträckan har jag cyklat under 15 minuter och det är helt utan backar och nästan inga avbrott.

    SvaraRadera
  10. Hej Lotta med flera!

    När man planerar cykelbanor etc så måste man tänka på att cyklister är en heterogen grupp med skilda prioriteringar. Det visar inläggen här! Cyklister kan vara allt från oerfarna barn till rutinerade lastbilschaufförer. Det kan vara försiktiga föräldrar eller karriärfolk som prioriterar framkomlighet.

    Samma person kan också göra olika prioriteringar vid olika tidpunkter. Cyklar jag uppför föredrar jag cykelbana; är det nerför vill jag cykla lite fortare bland bilarna. På sommaren är jag självsäker och tar plats, på vintern vill jag hålla mig på cykelbanor bort från bilarna.

    SvaraRadera