måndag 30 mars 2009

Fjärrvärme

Ikväll har jag och J suttit och försökt förstå hur stora koldioxidutsläpp det blir från fjärrvärmeuppvärmningen. Det kan låta som en piece of cake, men det kan jag säga att det är det minsann inte.

Som vanligt beror allt på hur man räknar. Jag har inte landat i nån slutlig siffra ännu, men just nu ligger spannet mellan cirka 50 kg koldioxid per år och cirka 280 kg per år (för mig som individ). Det är ett ganska stort spann.

Det som krånglar till det är hur man räknar utsläppen från Rya Kraftvärmeverk. Om huvuddelen av utsläppen därifrån fördelas på elproduktionen blir utsläppen från fjärrvärmen låga. Men om man istället fördelar koldioxidutsläppen "lika" på elproduktionen och värmeproduktionen ökar utsläppen från fjärrvärmen avsevärt.

Om Göteborg Energi kunde erbjuda Bra Miljöval-märkt fjärrvärme skulle jag slippa allt det här. Ni som bor i Mölndal, Karlshamn eller Solna/Sundbyberg är lyckligt lottade och kan redan idag välja detta.

1 kommentar:

  1. Detta blir ju ett kanonbra underlag till onsdagens seminarieafton om val av energislag till hemmet. Hade tänkt att göra samma luskning idag, men nu har ju du gjort en del av jobbet redan, tackar! :-)

    SvaraRadera