fredag 26 februari 2010

Cykelvägar

Förhoppningsvis är våren snart på intågande. Jag har inte använt cykeln sen i december och saknar den otroligt. Längtar efter torra fina vägar, utan snö, is och grus. Förhoppningsvis är det fler än mig som kan tänka sig att cykla till jobbet när vädret blir lite bättre. Men vad är det egentligen som avgör hur man väljer att ta sig till jobbet, i de fall det finns olika färdmedel att välja mellan? Och vad är det som avgör vilken väg man väljer om man väl valt cykeln som färdmedel?

Vi som jobbar med miljöfrågor och strävar efter ett hållbarare samhälle vill ofta "sälja in" cykeln till politiker och andra beslutsfattare med fina ord om klimatsmart, mindre utrymmeskrävande, miljövänligare och så vidare. Men det är ju inte alls de sakerna som avgör om den enskilda individen verkligen kommer att cykla. Det är lätt att tänka att det är tillgången på cykelbanor och eventuellt cykelparkeringsplatser som är den avgörande faktorn. Och om det är så så är det ju helt rätt att pumpa in en himla massa pengar i cykelvägar, långa fina sammanhängande stråk som är separerade från andra transportslag. Och har man bara gjort det så löser sig resten av sig själv.

Eller?

Jag började fundera lite på hur det är för mig. Och jag måste ärligt säga att cykelbanans kvalitet ligger väldigt långt ner på min prioriteringslista när jag väljer vilken väg jag tar när jag till exempel cyklar till jobbet. Saker som är viktigare för mig är till exempel hur många stoppljus jag riskerar att bli stående vid och sträckningens höjdskillnader. Till exempel så vill jag inte behöva "tappa höjd", alltså att det ska gå upp, ner och sen upp igen. Jag vill inte behöva kämpa mig upp till samma nivå två gånger. En annan aspekt som är viktig för mig är hur mycket bilar som kör utmed cykelvägen. Jag cyklar gärna en längre sträcka om jag i och med det kan slippa buller och avgaser från bilar. Likaså kan ett grönområde uppväga en del andra nackdelar, vilket gör att jag ibland väljer att cykla genom Slottsskogen, även om det är mycket backigare och därmed tar längre tid, än att köra utanför skogen.

Jag gissar att jag inte är ensam om att välja cykelväg utifrån sådana här irrationella kriterier, vilket så klart gör cykelplanering till en mycket mer komplex aktivitet än man först tänker sig.
Vilka aspekter är viktiga för dig när du väljer cykelväg?

söndag 21 februari 2010

Älskade vinter

Jag kan inte låta bli att vara helt överväldigad av denna vinter vi välsignats med. På veckorna är det lite jobbigt. Att ta sig till dagis, över snövallar och genom kletigt grått modd. Men helgerna. Det är magiskt och inget annat än underbart.

På med skidorna, lite fika i ryggsäcken, barn i pulka, iväg till Slottsskogen.

De bilderna jag tagit idag, vilket huvudbry kommer inte de att ge oss om tio femton tjugo år. Var var vi på vintersemester det året? När barnen var sådär tre och sju år gamla?

Igår pulsade jag och stora flickan över halva stan för att komma till Skandinavium och Melodifestivalgenrepet. Vilket sårbart samhälle vi skapat oss. Snö, kyla. Mer behövs inte för att allt ska bli kaos.

Vad glad jag är att jag i min vardag inte är fullständigt beroende av spår och vägar.

onsdag 17 februari 2010

Strax tillbaks på riktigt

Är alltså hemma i Sverige igen.

Har ägnat dagarna sen jag kom hem till att umgås med barnen, sova (åh så ljuvligt!), jobba och leka med min nya leksak (jo, iPhone-viruset som sprids snabbare än vinterkräkssjukan har nu nått även mig).

Jag ligger sorgligt efter på bloggfronten. Hoppas snart kunna återkomma på allvar.

fredag 12 februari 2010

Singalong

God morgon Sverige.

I Tokyo är arbetsveckan slut. Det har varit intressanta dagar men nu är jag nöjd. Imorgon åker jag hem. Det enda som återstår är kvällens besök till en karaokebar.

Tyvärr är våra japanska värdar upptagna med en annan mottagning så de kan inte följa med.

torsdag 11 februari 2010

Tankar om klimatmärkning och Carbon Footprints

Det regnar i Tokyo och är någon sorts allmän helgdag vilket innebär att vi blev utkastade från puben redan före klockan nio. Så nu sitter jag på hotellrummet och väntar på att det ska bli dags att gå och sova. Eftersom jag är här för att arbeta med en kommande internationell standard om Carbon Footprints of Products tänkte jag passa på att dela med mig lite av mina tankar på området. Så som jag tänker just nu.

Inledningsvis kan det vara bra att veta att min tolkning är att klimatmärkning och Carbon Footprints är två helt olika saker. Jag tänker att en klimatmärkning kan hjälpa oss konsumenter att välja en produkt som är något bättre för klimatet än en annan motsvarande produkt inom samma kategori. Någon oberoende organisation har satt upp ett antal kriterier eller kanske ett gränsvärde och de produkter som visar sig klara kraven kan bli märkta. Alltså, på samma sätt som Bra Miljöval och KRAV fungerar idag. Köper jag i framtiden en klimatmärkt bokhylla så skulle jag kunna känna mig säker på att denna oberoende organisation har satt upp något eller några relevanta kriterier för bokhyllors klimatpåverkan och att just denna har klarat dessa kriterier.

Men jag vet inte om bokhyllan i ett livscykelperspektiv ger upphov till 5, 50 eller 500 kg koldioxidekvivalenter.

Ett Carbon Footprint å andra sidan säger ingenting om att en viss produkt klarar några uppsatta kriterier. Egentligen säger det inte heller att en viss produkt är bättre än en annan, men det återkommer jag till lite senare. Vitsen med ett Carbon Footprint är att det kan ge en vägledning kring hur stora växthusgasutsläpp en viss produkt ger upphov till, i ett livscykelperspektiv. Om tillverkaren av min bokhylla genomfört en studie för att ta reda på vilket Carbon Footprint denna hylla har, så skulle jag kunna få veta om det handlar om 5, 50 eller 500 kg koldioxidekvivalenter. Ett väl utbyggt system med Carbon Footprints skulle alltså kunna hjälpa sådana som mig att hålla koll på sina koldioxidutsläpp. På ett ungefär.

Kanske väljer jag att inte köpa bokhyllan om "fotavtrycket" är 500 kg.

Problemet är att vid framtagande av ett Carbon Footprint är det ingen utomstående inblandad, så vi konsumenter är i det fallet helt i händerna på industrin och deras vilja att vara ärliga och ge oss rätt uppgifter. Och alla som någon gång stött på en livscykelanalys kan intyga att svaret på analysen många gånger blir "det beror på". Resultatet är helt enkelt beroende av vilka olika avgränsningar i tid och rum som gjorts och vilka scenarios som ligger bakom vad gäller användnings- och avfallsfaserna, bland annat. Detta innebär att ett Carbon Footprint för en och samma bokhylla skulle kunna bli både 5, 50 eller 500 kg beroende på hur det görs. Och det innebär i sin tur att en hylla med "50 kg" som står bredvid en med "5 kg" inte nödvändigtvis behöver vara sämre, bara att man räknat på ett annat sätt. Med ett sådant system tappar det här med Carbon Footprints hela sitt existensberättigande enligt mig. Om det nu ändå ska finnas siffror för produkterna så måste det ju vara för att de ska kunna hjälpa mig att göra något klokare val, jag vill kunna köpa den med "5 kg" med gott samvete. Jag vill kunna jämföra motsvarande produkter med varandra.

Det logiska för att komma tillrätta med detta är att på något sätt bestämma att alla som gör Carbon Footprints för bokhyllor gör på samma sätt; att de använder samma avgränsningar i tid och rum och samma scenarios för användnings- och avfallsfaserna osv. Detta skulle man lätt kunna lösa genom att bestämma att alla Carbon Footprints beräknas med hjälp av en uppsättning regler eller riktlinjer som branschen gemensamt bestämmer för just deras produktkategori.

Med ett sådant system ser jag att det kan finnas ett existensberättigande för Carbon Footprints, men frågan är om vi hamnar där till slut. Mycket arbete återstår. Självklart behövs det också att alla de företag som idag är pådrivande för Carbon Footprints känner att konsumenterna ställer höga krav på en kommande standard. Att det till exempel ska vara möjligt att jämföra olika Carbon Footprints med varandra. Och att det ska vara lätt att förstå vad som ligger bakom de olika beräkningarna; vilken sorts el som använts kan till exempel vara relevant, då ett sätt att minska en produkts Carbon Footprint kan vara att gå över till kärnkraftsel.

Det finns, utöver det jag skrivit ovan, en massa generell kritik mot klimatmärkningar och Carbon Footprints. En av de vanligaste är att enfrågemärkningar är allmänt dåligt, för att risken finns att ensidig fokusering på till exempel klimat gör att företagen optimerar sina produkter för att minska klimatpåverkan men istället försämrar på något annat miljöområde. Den risken finns helt klart. Jag tror dock att det kan vara så att klimatfrågan kan vara en ingång till hållbarhetsfrågorna för många som tidigare inte varit så intresserade. Om man sätter sig in i klimatfrågan så inser man snabbt att allt hänger ihop, att vi måste minska konsumtionen generellt och att det finns en massa andra miljöproblem som också är viktiga. Då kanske man kan hålla koll på sådana suboptimeringar.

Kommentera gärna detta, för jag är mycket nyfiken på att läsa vad ni tycker om klimatmärkningar och Carbon Footprints.

måndag 8 februari 2010

Halvtid

Imorgon bitti åker maken hem och jag stannar några dagar till för att jobba. Känns sorgligt att han ska åka, vi har haft några fantastiskt roliga och innehållsrika dagar. Vi avslutade ikväll med att åka 200 meter upp i luften och titta på utsikten från Tokyo Metropolitan Government Building. Maffigt!

Imorse var jag nära himlen. Sushihimlen. Var på fiskmarknaden och när man är där ska man passa på att äta sushi hade vi hört. Stod ute och köade i två timmar för att sen betala 350 kronor för tolv bitar. Vissa bitar var så ljuvligt goda att det omöjligt kan beskrivas. Det hela var en mycket speciell upplevelse. Det fanns 12 sittplatser och man satt på en lång rad vid disken och såg de tre kockarna göra i ordning bitarna som las en och en framför en. Inga tallrikar och sånt tjafs här inte.

Nu är det sovdags. Hittills har det varit si och så med sömnen kan man lugnt säga. Jag hoppas innerligt att jag ska kunna sova inatt, är riktigt trött på att ligga och snurra runt i sängen halva natten.

Sayonara!

torsdag 4 februari 2010

Det blir inte alltid som man tänkt sig (igen)

Vi skulle egentligen varit framme i Tokyo typ alldeles strax. Men flygbolagen (och vädret kanske) ville annorlunda. Så vi har tillbringat dagen med att dricka ohemula mängder öl och vin på Frankfurts flygplats. Inte riktigt vad vi tänkt oss. Men det funkar ju. Tydligen. Eller så.

Om allt går som det ska landar vi i Tokyo kl 16 fredag lokal tid.

Snälla, håll en massa tummar för oss.

/Koldioxidexperiment och Muxboy

onsdag 3 februari 2010

Eco i Tokyo?

Är lite osäker på hur jag kommer att reagera när jag kommer till Tokyo. Kommer konsumtionsdjävulen att drabba mig med följd att jag shoppar loss som en galen i elektronikkvarter, Hello-Kittyvaruhus och fiskmarknader? Eller kommer jag att tycka att det är motbjudande med all slit-och-släng och onödiga prylar av plast och inte kunna handla någonting alls?

Har försökt kolla upp möjligheterna att handla miljövänligt och har hittills hittat nån hampa-affär, lite matställen med organic inriktning och så såklart en hel del loppmarknader och vintage shopping.

Men det roligaste av allt var att jag hittade "Tokyo Free Guide" som precis som namnet säger tillhandahåller gratis guider i Tokyo. Vi slängde iväg en intresseanmälan trots den extremt korta framförhållningen (de ville egentligen att man skulle anmäla intresse 2-3 veckor i förväg...) och fick idag besked om att vi ska få bli guidade av Atsushi på söndag.

Atsushi gillar traditionell svensk musik. Undrar vad det är för nåt?

Tänk om

Såg ett citat av moderaternas partisekreterare Per Schlingmann:

Vi närmar oss slutet på en mandatperiod som har varit väldigt tuff. Vi har haft en mycket allvarlig global finanskris att hantera och vi har genomfört politiska beslut som är långsiktigt ansvarstagande, men som kanske inte alltid belönas kortsiktigt.
Tänk om det istället hade stått:

Vi närmar oss slutet på en mandatperiod som har varit väldigt tuff. Vi har haft en mycket allvarlig global klimatkris att hantera och vi har genomfört politiska beslut som är långsiktigt ansvarstagande, men som kanske inte alltid belönas kortsiktigt.
Varför inte?

Daglig dos av cykelhumor

Upptäckte precis en sida som lägger ut en seriestrip varje dag. På cykeltema.

Kan det bli bättre? Kan det bli nördigare?